Tutorial: De Backlever - Bodyweight Sports in Heesch
0.000
Facebook Instagram Youtube

Tutorial: De Backlever

Home » Tutorial: De Backlever

Backlever leren

De backlever is een van de meest indrukwekkende ”holds” van calisthenics

Een houding waarbij je als een plank horizontaal onder de stang hangt met je gezicht naar beneden.Deze houding is dan ook niet zomaar, bijna het gehele lijf staat onder spanning en het scharnierpunt moet het complete gewicht tot aan je voeten omhoog houden. Bij de backlever is het scharnierpunt de borstspier. Ook komt er veel spanning op de voorkant van de schouders.
Omdat de borstspier hierbij op volledige rek staat is het zelfs een blessuregevoelige houding om te doen of om te proberen wanneer iemand niet getraind of koud is. De Backlever is daarnaast wel 1 van de eerste ”holds” die de meeste mensen leren. omdat de borstspier zo’n grote spier is kan deze al binnen een aantal maanden de kracht verdragen om eventjes te blijven hangen. De kunst is echter om zo recht mogelijk te hangen.

Backlever tutorial:

Begin dan bij de ”skin the cat” houding, Wanneer je aan de stang hangt draai dan met je benen door je armen en probeer dan je voeten zo dicht mogelijk bij de grond te brengen, hierdoor maak je je schouders en borstspieren wat mobieler en zal je uiteindelijke training voor de backlever veiliger laten verlopen met sneller resultaat. Het helpt ook om een vriend(in) te laten helpen zodat je niet het gehele gewicht zelf hoeft te dragen.

Wanneer je de ”skin the cat” goed kunt uitvoeren kun je backlever gaan proberen wanneer je zo goed als ondersteboven. Deze houding zul je moeten proberen langzaam te gaan laten zakken om uiteindelijk tot een horizontale backlever te komen.

Wil jij graag een backlever leren maar vind je het moeilijk om hier progressie in te maken? Volg kosteloos onze Online Calisthenics Basis workshop en vergroot de kracht in je gehele lichaam, hierdoor zal de Backlever ongetwijfeld eerder lukken!