Tutorial: De Dragonflag - Bodyweight Sports in Heesch
0.000
Facebook Instagram Youtube

Tutorial: De Dragonflag

Home » Tutorial: De Dragonflag

De dragonflag

Bovenaan de lijst van beste buik & core oefeningen staat de dragonflag.

Een oefening waarbij men enkel met de schouderbladen op een bankje of de grond ligt, en vervolgens met de handen een stang of de zijkant van het bankje vasthoud. In deze houding is het mogelijk om het gehele lichaam te laten zweven en met een kaarsrecht lichaam van boven naar beneden te gaan.

De Dragonflag is oorspronkelijk bedacht door Bruce Lee. De bekende martial arts vechter uit films deed zijn dragonflags tot wel 100 per dag. Genoeg reden dus om zulke buikspieren te hebben!

Het is ook mogelijk om een dragonflag aan een verticale paal te doen, hierbij sta je met de paal aan één kant tegen je schouder, en met je handen daarboven er omheen. Deze variant is zelfs voor gevorderden erg lastig omdat er veel druk op die ene nekspier komt. Oefenen geblazen dus!

Dragonflag tutorial:

 

Om een dragonflag te leren heb je een ijzersterk lichaam nodig, de buikspieren en tricep’s worden hierbij het meest gebruikt. Het is mogelijk om negatieve dragonflags te oefenen, maar het is net zo verstandig om je gehele core te versterken met sit-ups, leg-raises en planking.

Belangrijk hierbij is dat je je ellebogen goed bij elkaar probeert te houden. Probeer de kracht zoveel mogelijk vanuit je tricep’s te laten komen om de hefboom zo efficient mogelijk te maken. Dit houdt niet weg dat je je core strak moet houden, wat vooral op het bgein erg lastig is.

Wil jij graag de dragonflag leren, maar vind je het moeilijk om hier progressie in te maken? Vergroot dan eerst je basis kracht met onze gratis Online Calisthenics basis workshop.