0.000

Tutorial: De Handstand

Iedereen kent het wel, het staan op je handen is een grappig gezicht en wordt vaak geassocieerd met het circus en acrobaten.

Toch is de handstand moeilijker dan het lijkt, veel mensen kunnen op hun handen staan en sommige lopen in de deze houding tientallen meters. Echter is het moeilijke aan de handstand om hierin stil te blijven staan. Wanneer men dit goed beheerst, zijn er vele variaties op de handstand te bedenken die het des te leuker maken om uit te voeren. Daarnaast zijn sommige variaties erg moeilijk en hierdoor voor gevorderden een geweldige manier van krachttraining.

Handstand tutorial:

 

Naast het ”mentale” stukje van de handstand zijn er enkele fysieke factoren die goed getraind en flexibel moeten zijn om deze correct uit te voeren.

Flexibele polsen:
Het complete lichaamsgewicht komt hierop te staan en dit in een hoek van 90 graden. de polsen dienen hieraan te wennen en deze kunnen bij eerste keren trainen dan ook gevoelig aanvoelen. Het is erg belangrijk dat dit rustig aan wordt opgebouwd om blessures te voorkomen.

Sterke vingers en schouders:
Er komt erg veel druk op de vingers en de schouders wanneer iemand in de handstand staat. de vingers kunnen hierin alleen worden getraind door het regelmatig oefenen van de handstand bijvoorbeeld tegen de muur. De schouders kunnen op vele andere manieren worden getraind wat een positief effect zal hebben op je handstand.

Romp stabiliteit:
Wanneer iemand een handstand doet zal hij zijn gehele romp moeten aanspannen en corrigeren om te kunnen blijven staan. Dit is met veel manieren te versterken en (bijna) alle calisthenics oefeningen maken dit mogelijk.

Oefening baart kunst! Wanneer iemand ongeveer 6 tot 8 weken dagelijks oefent moet een stilstaande handstand te bereiken zijn. Lukt de handstand maar niet? Of wil jij de handstand van ons persoonlijk leren? Bekijk dan eens onze Online Handstand workshop.