0.000

Tutorial: De Planche

De Planche is een van de indrukwekkendste en moeilijkste ‘holds’ van calisthenics.

Bij deze houding sta je met je handen op de grond, diprek of een stang, om vervolgens je hele lijf horizontaal te laten zweven. De planche ziet er bijna onmogelijk uit en is dan ook erg lastig om te leren.

Bij de planche komt erg veel kijken, ijzersterke polsen en schouders zijn een goed begin van de planche. Daarnaast komt er ook gigantisch veel spanning op de onderarmen en het is dan ook niet aangeraden om aan de planche te beginnen voordat je andere ‘holds’ en bewegingen in het calisthenics beheerst.

Planche tutorial:

Wanneer je klaar bent om de planche te gaan leren kun je beginnen met een ‘tucked planche’. ga met je knieën op de grond zitten en zet je handen erlangs, probeer nu met gestrekte armen jezelf los van de grond te tillen. Wanneer dit goed lukt kun je proberen je heup wat omhoog te draaien. De laatste stap is om 1 been te strekken of 2 benen open te doen zodat je zwaartepunt niet zo ver naar achter gaat. Met veel moeite en discipline moet het uiteindelijk lukken om een planche te doen.

Uit ervaringen is gebleken dat een planche gemiddeld tussen de 1 en 5 jaar duurt om te beheersen. Wanneer jij deze ‘hold’ al eerder weet te bereiken, ben je een echte uitzondering!

Wil jij graag de Planche leren? Check dan wanneer de eerstvolgende Static workshop gepland is, of bekijk ons nieuwe Online Calisthenics Training programma voor de allersnelste progressie!

Belangrijk hierbij is dat je je ellebogen goed bij elkaar probeert te houden. Probeer de kracht zoveel mogelijk vanuit je tricep’s te laten komen om de hefboom zo efficient mogelijk te maken. Dit houdt niet weg dat je je core strak moet houden, wat vooral op het begin erg lastig is.